Waar je op moet letten als je zaken wilt doen in Duitsland
Linda Stomphorst - Essenz Taaldiensten

Linda Stomphorst

Vertaler /  copywriter in de gezondheidszorg: Duits-Nederlands / Nederlands-Duits. Meer over mij

15 mrt, 2021

Waar je op moet letten als je zaken wil doen in Duitsland: 5 tips Essenz Taaldiensten

Er liggen veel kansen voor Nederlandse ondernemers om zaken te doen in Duitsland. Het land is dichtbij en kent een goede infrastructuur. Nederlanders en Duitsers zijn daarnaast allebei nuchter en zakelijk ingesteld en hebben een betrouwbare reputatie. Toch zijn er diverse zaken om rekening mee te houden als je als ondernemer succesvol wilt zijn in Duitsland.

Duitsland en Nederland belangrijke handelspartners

Al in de middeleeuwen deden we zaken met elkaar, in Hanzeverband. Nederland en Duitsland zijn ook nu nog belangrijke handelspartners. Duitsland is veruit de grootste exportbestemming voor Nederlandse goederen en het belangrijkste herkomstland van de Nederlandse import. Zo importeerde Duitsland in 2018 voor ruim 97 miljard euro aan Nederlandse goederen, terwijl de Duitse uitvoer naar Nederland dat jaar ruim 91 miljard euro bedroeg. Voor de invoer van medicinale en farmaceutische producten was Duitsland voor 27 procent afhankelijk van Nederland. Omgekeerd had 20 procent van de medicinale en farmaceutische producten die Duitsland exporteert Nederland als bestemming.

Rekening houden met Duitse cultuur en gewoonten

Net als dat Dé Nederlander niet bestaat, bestaat er ook niet Dé Duitser. We moeten dus vooral niet in stereotyperingen vervallen. Maar hoewel het land zo dichtbij is, zijn er wel degelijk verschillen. Bij het zakendoen is het handig om daar rekening mee te houden. Hierbij 5 tips voor succesvol zakendoen in Duitsland.

1. Hou rekening met de deelstaat van je zakenpartner

Duitsers identificeren zich sterk met hun deelstaat. Per deelstaat verschillen de culturen en gebruiken en zelfs de taal. Er worden namelijk verschillende dialecten gesproken. Verder bestaan er grote verschillen in de economische activiteiten per deelstaat. Het noorden (Niedersachsen, Schleswig-Holstein, Mecklenburg-Vorpommern en Hamburg) is gericht op staalindustrie en scheepsbouw. In de deelstaten Bayern en Baden-Württemberg in het zuiden is vooral de autoindustrie en medische technologie groot. Berlijn, in het oosten van het land, staat bekend om zijn innovatieve en creatieve start-ups en biotechnologie. Het westen (Nordrhein-Westfalen, Saarland, Rheinland-Pfalz en Hessen) is gericht op technologie en dienstverlening. Verdiep je eens in de deelsta(a)t(en) waar je zaken wilt doen, alvorens je daar de markt bestormt.

2. Spreek en schrijf de Duitse taal

Hoewel er natuurlijk ook in Duitsland steeds meer Engels gehanteerd wordt, blijft Duits de voertaal. In met name Oost-Duitsland en de vele familiebedrijven die Duitsland rijk is wordt het Engels niet altijd even goed beheerst. Daarnaast is het natuurlijk gewoon het meest prettig om in je eigen taal aangesproken te worden. Het levert je een voordeel op ten opzichte van de concurrent als je een woordje Duits spreekt en ook in de schriftelijke communicatie het Duits hanteert.

3. Omarm Pünktlichkeit, Ordnung und Gründlichkeit

Stiptheid, orde en zorgvuldigheid zijn belangrijke waarden voor Duitsers. Zorg dus dat je op tijd komt, goed voorbereid bij afspraken verschijnt en laat je niet ontmoedigen door gedetailleerde plannen. Duitsers komen sneller ter zake. Aan polderen doen ze niet. Ze zijn gericht op de lange termijn. Aan de ene kant kan dat betekenen dat je minder snel een voet tussen de deur krijgt. Aan de andere kant: als je eenmaal binnen bent, zal de zakelijke relatie waarschijnlijk ook een langere periode duren.

4. Zet in op innovatie, creativiteit, oplossingsgerichtheid en flexibiliteit

Duitsers zijn ver het algemeen risicomijdend en behoudend Ze zien eerder de potentiële problemen en zijn daarom misschien minder makkelijk te overtuigen van de meerwaarde van innovatieve projecten. Aan de andere kant breng je dus juist iets aanvullends als je creatief, innovatief en oplossingsgericht bent.

5. Hou rekening met de hiërarchische structuren

Duitsers zijn vele malen gevoeliger voor hiërarchie dan Nederlanders. Daarom spreekt men elkaar over het algemeen met Sie (U) aan. Het Hollandse “jij-en en jou-en” wordt niet op prijs gesteld. Ook hanteert men een veel striktere scheiding tussen werk en privé. Dit kan op ons wat afstandelijk overkomen. Natuurlijk is de cultuur anders bij start-ups en staat een sector als de ICT erom bekend veel informeler te zijn. Toch is van belang om op dit punt geen risico te nemen en een formele omgangsvorm te kiezen. Als de Duitse gesprekspartner je op informelere wijze benadert, kun je altijd nog meebewegen.